"Geen makkelijk spel" van Ansgar Nierhoff - over het concept

De sculptuur moet aan de kruising van de wandelweg en de oude handelsweg, aan de grens tussen het katholieke en het protestantse gedeelte van het Rothaargebergte zijn plaats vinden en behouden. In de formele oplossing speelden tevens overwegingen over de symboliek en het contrast tussen de natuur en datgene dat de mens veroorzaakt heeft, een rol. Het gaat om een interactie en associaties oproepende sculptuur; om deze sculptuur te kunnen herkennen en begrijpen, "zich eigen te maken en waar te nemen" is in hoge mate sensibiliteit vereist; als men hierbij over kennis op het gebied van kunstgeschiedenis en geschiedenis beschikt, is dit niet verkeerd. In een intensief gebruikt landschap door een sculptuur verrast te worden die niet aan de clichés en verwachtingen voldoet, maar van ervoor en erna, van de overgang, van de demarcatie tussen binnen en buiten spreekt, is ongewoon. Deze sculptuur maakt er eventueel ook aanspraak op, in gedachten van het aardse leven en van het hiernamaals waargenomen te worden. Ik wil bereiken dat daar, waar het leven van alledag eventueel achterblijft, niet de afbeeldende vorm daarvoor in zijn plaats komt, maar dat eenieder zich met zichzelf bezighoudt. (In deze tekst worden sommige formuleringen van Karlheinz Nowald "De poort" 1975, Catalogus Wilhelm Lehmbruck-Museum Duisburg, individuele expositie Ansgar Nierhoff, vrij geciteerd).

Dr. Uwe Rüth, Marl (curator)